Jubileumsåret 2022
Torben Cederberg, Ordförande VTK

I år firar Västerås Tennisklubb 100 år! Det är en fantastisk historia vi har bakom oss. Klubben har i alla dessa år aktivt arbetat med att skapa intresse för tennis som sport, en sport som kan utövas av alla, gammal som ung. Vår devis är: Tennis för alla, hela livet oavsett ålder eller ambitionsnivå.

Under åren som har gått har tennisen som sport utvecklat sig från rätt så exklusiv sport till en internationell sport som spelas i alla världsdelar. Sporten "uppfanns" i England 1873, inte långt efter sportens uppkomst i England så följde Sverige efter. I början väldigt aktivt, sedan en period lite mer i skymundan och därefter en guldålder med Björn Borg, Mats Wilander, Stefan Edberg, Åsa Svensson m.fl som satte Sverige på tennisens världskarta.

I Västerås har tennisen genom Västerås Tennisklubbs försorg ordnat med träning och tävlingar ända sedan starten 1922 vilket finns dokumenterat under fliken De första åren. Under guldåldern byggde kommunen ett antal utomhusbanor i de flesta stadsdelarna. Flera banor finns kvar men i behov av lite kärlek för att bli bra tennisbanor igen.

Klubben samlar material runt vårt jubileum som är intressant att läsa, allt kring vårt jubileum är samlat i denna del av vår hemsida. Vi kommer under året att lägga till mer och mer material.

Titta gärna på våra planerade aktiviteter som finns under fliken Jubileumsaktiviteter (kommer att annonseras under året). Var med och fira med oss och ta del av våra planerade aktiviteter, håll utkik och bevaka när inbjudningarna så småningom kommer ut. Möt även några av våra personligheter och läs om hur några av dem vill ta oss vidare under fliken Vi blickar framåt.

Har du tankar och idéer eller material om klubbens första 100 år så hör gärna av dig till vår förslagslåda/gästbok eller direkt till mig.

Torben Cederberg,